Zgłaszanie wniosków przez producentów rolnych o oszacowanie strat w uprawach rolnych spowodowanych długotrwałą suszą rolniczą dokonuje się (jak to miało miejsce od 2020 roku) za pośrednictwem aplikacji publicznej „Zgłoś szkodę rolniczą”, bez udziału Komisji Gminnej.
W przypadku, gdy rolnik chciałby dodatkowo (nieobowiązkowe), aby szacowania dokonała również komisja poprzez lustrację na miejscu, może złożyć wniosek o powołanie komisji gminnej. Po powołaniu składu komisji przez Wojewodę Pomorskiego i złożeniu wniosków o szacowanie strat przez rolników, komisja gminna będzie mogła dokonać szacowania, jednak nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy. Dodatkowe oszacowanie strat przez komisje nie gwarantuje wyższej wypłaty odszkodowania.
Szacowanie szkód przez PUBLICZNĄ APLIKACJĘ nadal pozostaje podstawowym i obligatoryjnym narzędziem do szacowania szkód powstałych w wyniku suszy.
Aplikacja oraz wszelkie materiały, w tym instrukcja wypełniania wniosku, dostępne są na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/niekorzystne-zjawiska-atmosferyczne2